onsdag 5 oktober 2011

Studieresa

Nu har jag varit på studieresan "Vi besöker varandra Medelpad" genom Smakstart Västernorrland http://hs-y.hush.se/?p=16010.

Första och intressantaste besöket, i mitt tycke, var till www.rotsjogard.se som har startat ett gårdsmejeri som komplement till sin mjölkproduktion.
Lite roligt var det också att frun i huset hade gått samma ystkurs som mig.
Kan hon så kan jag, eller..? ;)

Nästa studiebesök gick till Örjans chark i Laggarberg där jag fick tillfälle att köpa riktig pölsa och inte sån där oätlig skit som säljs i vanliga mataffärer. Mums ska det bli!

Sedan var det dags för lunch på www.portercafe.se på Åstön.
Stället lär vara omtalat för sin goda mat, så jag hoppas för deras skull att dom bara hade en dålig dag.
Jag som försöker minska mitt intag av kolhydrater åt en "kolhydratboostande" lunch bestående av kokt potatis, kokta rotfrukter och (visserligen jättegod) hembakt limpa eftersom lammgrytan tyvärr var omöjlig att äta.
Min erfarenhet av lamm är annars att det är ett väldigt mört kött och inte segt som en skosula?

Sista besöket gick till www.alnokaffehus.se där man kan säga att jag fick lära mig hur RIKTIGT kaffe ska smaka.
Kaffebönorna ska köpas råa, rostas hemma och malas bara timmar innan det ska drickas.
Det är annat än mitt färdigmalda kaffe som står upphällt i en burk och dunstar bort aromen i flera dagar innan jag hunnit dricka upp det.
Nej, skärpning om jag får be!

Inspirerad som jag blev av resan har jag i alla fall anmält mig till en tvådagars ystkurs i november. =)

4 kommentarer:

  1. vilka spännande besök! jag vill också studiebesöka...ngåot :)

    SvaraRadera
  2. Ystkurs?
    Tänkte bara lämna ett avtryck så du verkligen ser att jag är här inne och läser!:)
    Ses på lördag!

    SvaraRadera
  3. Men j*vla kommentarer som försvinner...
    Nu måste jag göra nåt så det funkar.
    Provar ett nytt grepp!

    Ser hur som helst fram emot det nymalda kaffet :)

    kramkram kusin Sara

    SvaraRadera
  4. Tjohoo!! Om jag är anonym funkar det :)
    Kussen

    SvaraRadera