måndag 5 september 2011

Hektiska dagar

Det är tydligt att om en dag börjar fel så fortsätter det hela dagen.
Tack och gonatt typ!
För att göra en lång historia kort.... Superstressig morgon, hjärnsläpp på jobbet och nu "finns det inga bilder" att överföra från mobilen. Jag som tog massor av bilder i lördags (bevisligen finns dom även i mobilen) och tänkte visa dom nu....
Nåja det går väl att se dom för sin inre syn kanske?

I lördags var det, som jag berättat tidigare, Naturbrukets dag på sonens gymnasieskola och vi hade alla utom en med oss.
2:an som stannade hemma ville inte "vara med på en massa djuraktiviteter".
Nåväl, 4:an följde i alla fall med och han har ju energi för flera, särskilt efter att ha suttit bältad i över 1 timme.

Vi tittade först in i mjölklagår´n där 4:an drog med sig 5:an på kapplöpning mellan kalvkättarna. Det blev en snabb reträtt ut genom första bästa sidodörr för att i stället gå och köpa en hamburgare.
Med mätta magar och förnyad energi? gick vi för att titta på köruppvisning med parhästar och 4:an lyckades faktiskt undvika att bli överkörd.

Som belöning skulle 4:an och 5:an få "ta varsitt traktorkort" genom att köra tramptraktor runt en bana.
Jätteroligt tills det var dags att kliva av traktorn. 4:an fick ett utbrott och slet av mitt halsband på två ställen.

Eftersom jag efter den lilla "uppvisningen" inte lyckades få 4:an såld gick vi till svinstallet i stället och tittade på både suggor och smågrisar i olika storlekar.
På baksidan av stallet fanns det inhägnader för sinsuggor som nyfiket grymtande ville undersöka alla besökare.

"Stå inte så nära stängslet att hon når dig" uppmanade jag 4:an. Naturligtvis ställer han sig så att suggan kan trycka in hela sitt geggiga tryne i jackan.
"Akta, hon kan bitas" försökte jag skrämmas, men det resulterade bara i att 4:an utdelade en "örfil" till stackars suggan och inte flyttade sig en centimeter.

Här är det är nog bäst att jag skrämms riktigt ordentligt tänkte jag och berättade att "Det har faktiskt hänt att barn har blivit uppätna av grisar sedan dom ramlat in i deras kätte".
Vad gör 4:an därnäst? Jo, klättrar och hänger över stängslet, visserligen bara in till två minigrisar, men ändå! Självbevarelsedrift någon?

Sista stället vi besökte var Smådjurshuset med allehanda krälande, krypande, krafsande och plaskande djur.

Alla terrarier och burar satt för högt upp och 4:an ville bli lyft för att kunna se.
I samma sekund ställer han sig på en liten bräcklig transportbur av plast och det var endast min exeptionella snabbhet, hrm, hrm, som förhindrade en katastrof.
Jag lovar att om ungen kört foten genom locket på buren hade jag inte tagit på mig föräldraskapet! Vilken skam och nesa! (Nu hade även en begynnande huvudvärk börjat visa sig hos mamma.)

"Stoppa inte in några fingrar i burarna, ni kan bli bitna" läste jag högt för mina barn från ett anslag och alla utom en lyssnade på uppmaningen. Behöver jag berätta vem?

I sista rummet fanns alla akvariefiskar och "somliga" tyckte ju att det var jätteroligt att knacka på glaset och skrämma fiskar tills en magnet för borttagning av alger upptäcktes och snabbt plockades loss.
Jamen, då ligger ju naturligtvis motsvarande magnet kvar på botten i akvariet, men än en gång lyckades mamma rädda situationen med lite "micklande".

Innan vi lämnade byggnaden tyckte jag att samtliga borde passa på att gå på toan och vis av efarenhet placerade jag 3:an som dörrvakt, för när 4:an är klar, så är HAN klar utan hänsyn till att mamma kanske sitter med byxorna nedanför knäna.

Vid ett tidigare besök på en allmän toalett smällde han glatt upp dörren så att mamma kunde bli allmänt beskådad.... Pinsamt var bara förnamnet!

Avslutningsvis tänkte vi att en kopp kaffe för föräldrarna och saft och bulle till barnen medans vi väntade på att äldste sonen skulle sluta för dagen skulle sitta fint.
Tjoff, så hade 4:an lyckats tippa upp bordsskivan så att kaffe och saft flög all världens väg. (Nu hade mammas huvudvärk utvecklats från begynnande till pulserande.)

Tur att det är ett år tills nästa gång. Puh!

I går uppvaktade vi 1:an på 16-års dagen med paket (4:an hade slagit in en rulle packtejp från Biltema. Haha) och hembakt tårta innan han skulle återvända till skolan. När vi skjutsade honom gjorde vi en "mellanlandning" efter vägen och såg Jägarna 2. Faktiskt riktigt bra!

Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Haha, varför har vi alla som varit på naturbruksdagen konstiga upplevelser därifrån och man nöjer sig väl med att det är gång per år!
    Men man kan inte annat än dra på mun när man läser allt "underbart" som du får uppleva! ;D

    SvaraRadera