lördag 27 oktober 2012

Rasegenskaper

Det finns t.ex. älghundar, fågelhundar, vakthundar och vallhudar.
Det är viktigt att välja ras efter vilka egenskaper man önskar hos sin hund.
Om man skaffar en blandras kan det ju hända att man får oväntade egenskaper....


....som "att alltid ligga mitt i vägen" egenskapen.
Om hunden dessutom råkade växa mer än planerat och blev lika hög som köksbordet samt 50 kg tung kan det innebära vissa problem, särskilt om han väljer att ställa sig upp samtidigt som man försöker kliva över honom.
 
Om en 50-kgs hund blir "nödig" och ingen kan/hinner gå ut med honom kan jag även upplysa om att mängderna som kommer ur honom kan beskrivas "som från en häst".
När 4:an och 5:an dessutom bestämmer sig för att tävla "chicken race" över nämnda hög, kan det bara sluta på ett sätt.
Utsmetat över både golv och byxbak.
 
Häromkvällen ville han bjuda in 3:an att leka "fånga pinne" och skyndade sig att plocka upp första bästa "pinne" (som råkade vara en 1½ m lång bräda) tvärvände och slog av bara farten omkull sin tilltänkta lekkamrat.
Plötsligt uppstod en ännu roligare lek.
Jaga skrikande barn med 1½ m bräda i käften.
 
Jag älskar verkligen min stora, trygga kluns som på fullt allvar tror att han är en knähund. =)

1 kommentar:

  1. Hahaha! Fast den där "att alltid ligga mitt i vägen" egenskapen, tror jag gäller de flesta raser och blandningar. ;)

    SvaraRadera