söndag 25 december 2011

Julafton

I morse sov jag som en gris och vaknade inte förrän 9.30! What!?
Eller som min kusin uttryckte det.
Snön lyser vit på fur och gran,
modern har nu sovit som f-n. =)
 
 
Maken jobbar 12-timmars idag och drog iväg redan tidigt.
Med all rätt tyckte han nog att jag kunde sköta rastningen av 50-kgs hunden när jag vaknade, men så dags hade han redan tömt sin blåsa vid husets enda träd...julgranen... En unken doft av hundkiss ligger nu över hemmet trots att jag skurat både en, två och tre gånger. 

Det är varken rätt hundras eller stil, men fin teknik tycker jag.
Jamen hur förlöpte julafton då?
Jo, i år hade vi bara tre borttappade julklappar (varav en återfanns senare i barskåpet?), en unge spetsad på skinkgaffeln och mormor som fick en allergisk reaktion av makens rakvatten.
Efter att jag noggrant doftsanerat hemmet och till och med bytt ut granen mot en i plast, tyckte han tydligen att det var en strålande idé att skvätta på sig lite "lukta gott" dagen till ära.
I övrigt var faktiskt årets julafton bättre organiserad än fjolårets.
Kanske är det till och med så att jag börjat lära av mina misstag?

Här en tillbakablick på fjolårets julafton:

Så är då julaftonen överstökad och tomten blev genomskådad innan han ens kommit in genom dörren. 50-kgs hunden talade högljutt om att det var någon ute på gården, varvid 4:an tittade ut genom fönstret och sa "Jaha, det är pappa", men hunden, som tar sin vaktinstinkt på största allvar, var INTE övertygad och tyckte att såna där lösdrivare bör oskadliggöras direkt.
Alla fick trots det julklappar, även om inte alla var planerade...
Av tradition och ohejdad vana är det mamma i familjen som basar över julklappsinköpen, så även i år. För att överhuvudtaget klara av att administrera ett så stort projekt hade hon använt sig av datorn och gjort ett kalkylblad döpt "Tomtepost".
Trots det, eller kanske tack vare det (och benäget bistånd av 4:an) blev nästan allt rätt.... 
1:an fick ett tomt Xbox fodral, skivan satt redan i konsollen eftersom det var en födelsedagspresent från i höstas.
4:an fick ett (till hans lycka) Xboxspel som 1:an lånat av en kompis på skolan och mamma fick en DVD-trilogi som 2:an skulle ha.
Det kan nämnas att många ifrågasättande röster hördes resten av kvällen.
"Har du verkligen slagit in det och det rätt?"
"Skulle verkligen han ha det paketet?"
"Jag tycker det verkar konstigt att HAN har fått DET paketet?" o.s.v.
Allt ackompanjerat av en brunstvrålande katt.

I år fick alla det dom skulle ha (utom dom två julklapparna som jag gömt så bra att jag inte ens hittar dom själv) och ungen som blev spetsad på skinkgaffeln överlevde faktiskt trots att det verkade osannolikt ett tag, men är det något jag har lärt mig genom åren så är det att spela obekymrad trots att paniken sliter i mig.
Det är inte lätt att bedöma hur svår ögonskadan är när barnet håller händerna för och vrålar för full hals, men lyckas jag bara vara övertygande om att det inte är någon fara så brukar barnet lugna ner sig så pass att jag hinner göra en undersökning.
Tack och lov var det bara ett litet märke vid yttre ögonvrån den här gången, men innan jag fått chansen att se efter skenade min fantasi vilt.

I förrgår fick jag förresten hem två nya Klövsjötackor och idag har vi släppt dom till baggen.
Man kan lugnt säga att han tog sin uppgift på största allvar och vad jag kunde se har vi lamm att vänta om sisådär exakt 5 månader. =)

Klövsjötackan Astrid
God fortsättning!

3 kommentarer:

  1. HaHaha, verkar som en livlig julafton! :) Men trevlig?! God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Ojoj vilken jul!! Vi hade det kolugnt med bara en tremånaders och tre vuxna!

    SvaraRadera
  3. Låter alldeles lysande.
    Här öppnades ungefär 127 julklappar (5 barn och 8 vuxna) allt i stort KAOS. Pewh..
    Jultomten kom som utlovat och minsta tösen skulle minsann inte alls ha några klappar om kravet var att krama tomten - då fick det vara!

    Ha en underbar fortsättning.
    Kramkram
    /Kussen

    SvaraRadera