onsdag 22 januari 2014

Holy sh....

Ställde upp nordisen på stallgången i går kväll medans jag mockade hans box och får en chock när jag upptäcker att hans bakhovar håller på att trilla bort bit för bit. 

Efter att ha MMS:at fotot till diverse kloka människor börjar jag kanske förstå vad som har hänt. 
Jag har visserligen noterat att hans bakhovar sett lite fransiga ut, men inte tagit så allvarligt på det eftersom det börjar vara dags att ta hem hovslagaren igen och jag tänkte att det fixar sig ju då. 
Teorin är nu att han har röta (varför upptäckte inte hovslagaren det sist han verkade?) som fått hovväggen att släppa och eftersom det var -28 här i helgen har hoven blivit så hård av kylan att bitarna brutits loss pga det.
Tack och lov verkar han inte ha ont eftersom han springer och rör sig precis som vanligt.
Nu blir det en tur till Hästkliniken för att höra vad som kan göras. Lång konvalescens blir det hur som helst eftersom hoven i bästa fall växer 8 mm/månaden.
Skäms på mig!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar