lördag 20 juli 2013

Kalkbruk

Stenfoten, eller snarare fyllningen i sprickorna mellan stenarna till vår timmerlagård, byggd 1890, håller på att vittra sönder.
Jag har lärt mig att man inte ska täta med cement, utan använda kalkbruk i stället.
Tydligen finns det flera olika sorters kalkbruk och jag har inte helt klart för mig vilken sort jag bör använda eller vart det finns att köpa.
Jag har inga goda erfarenheter av att rådfråga i bygghandeln eller någon allmän hantverkare om byggnadsvård.
Känslan brukar vara att jag ses som bakåtsträvare eller lite korkad som vill använda ursprungliga material och metoder när det finns så fina moderna.
Vilken tur att det finns internet där jag kan hitta likasinnade att rådfråga när det nu nästan inte finns några "IRL".
Tack vare Viola med bloggen TIMMER & MASONITE har jag t.ex. lyckats övertyga maken om att vi inte ska byta ut det trasiga plankgolvet i lagårdsporten mot betong. =)





1 kommentar:

  1. Du är inte bakåtsträvare utan förutseende framtidstänkare!!!
    Det är värt att blogga då man kan rädda ett lagårdsgolv av trä från att gjutas i betong ;-) Vi är nöjda med vårt men har förstås inga stora moderna traktorer och jordbruksmaskiner att förvara där.
    Jag mejlar om fogbruket och hoppas ni kan fatta ett gott beslut!

    SvaraRadera