torsdag 10 januari 2013

En "besvärlig" konsument

Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa oxfilé från Argentina, lammkotletter från Nya Zeeland eller grädde från Skånemejerier så länge det finns ett lokalproducerat alternativ. Varför transportera mat i onödan?
Jag har även börjat byta ut importerat matris mot inhemskt producerat matkorn och hörde på nyheterna att jag måste börja skala räkorna själv också.
Jag får stå och bita mig själv i tungan för att kunna hålla tyst om mina åsikter när jag ser hur konsumenten före mig i kassakön lägger upp "billiga", men i det långa loppet vansinniga matvaror på bandet.
När jag frågade efter svenska äpplen i min lokala mataffär fick jag till svar "dom är för dyra så ingen köper dom. Det är bara polska äpplen som går". Jag kan upplysa om att jag idag har köpt på mig ett lager Ingrid Marie från en annan affär och dom var inte dyrare än dom polska.
Oj, oj, det här ämnet kan jag tydligen diskutera huuuur länge som helst?  =)

3 kommentarer:

  1. Ämnet är livsviktigt. Fortsätt tjata, fråga efter, berätta, TYCKA.
    För oss åt älgarna upp alla Ingrid Marie utom de i trädtoppen :-)

    SvaraRadera
  2. Underbart! Härligt att veta att det finns fler besvärliga konsumenter med sönderbitna tungor ;)
    Ibland känner man sig ganska ensam

    SvaraRadera