lördag 2 mars 2013

Känt ursprung

Vilken förmån att kunna gå ner till frysen och plocka upp valfri styckningsdetalj.
Jag törs inte tänka på vad det skulle kosta att "föda upp" mina fem matvrak om jag vore tvungen att köpa all mat. 
Några bekanta berättade att deras son, med bara tre barn, hade ett matkonto på 10.000:-/mån. 
Kan det verkligen stämma? Vi ligger på ca. 5.000:-/mån. med fem barn.
Det är även en bonus att jag har fått vara med hela vägen från kalvens avlande till dess slakt. Jag vet exakt vad vad vi äter och det är inte häst av okänt ursprung i alla fall. 
Jag har inga fobier mot att äta hästkött, men då vill jag åtminstone att det ska kallas hästkött och vara av känt ursprung.
Pappan till årets, förhoppningsvis, blivande fjällkalvar. 
Vi har senaste veckorna fått flera förfrågningar om att sälja gårdskött, så nog märks det att folk har fått en tankeställare om vad dom stoppar i sig.

4 kommentarer:

  1. Bönor är ännu billigare. ;)

    Snygg kille, fjällkor har inga horn av födsel va? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, fjällkor liksom vår andra ras Angus, är naturligt hornlösa och det är ganska praktiskt. :)

      Radera
  2. Så vill jag också ha det! :) men jag är väl för blödig och skulle säkert inte kunna slakta djuren... :)

    Vi har ca 10 000 kr/månad bara på Ica kortet och då köper vi ändå mycket billig mat och lagar själv. Inte är det billigt...

    Oj ingen barnvakt sedan 97? :( är det så svårt att få till barnvakter?
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också blödig, men när jag vet direkt från början att djuret kommer att gå till slakt och jag inte personligen är den som slaktar går det ganska bra. Framförallt vet jag ju att djuret haft det bra hela livet.
      Apropå barnvakter, så är makens föräldrar döda och mina är för gamla för att orka med. Makens halvsyskon har vi ingen kontakt med och min brorsa har fullt upp med sitt, så han har inte heller känts aktuell. Visst har vi haft barnvakter för en kväll, men aldrig haft alla borta över natten.

      Radera