söndag 6 januari 2013

Arvegods

Vi fick ärva en skål med en intressant historia efter min svärmor som dog -99.
Hon berättade för mig att hennes pappa tyckte att hans "märr" var så duktig på att trava att han ville testa hur hon stod sig i konkurrensen. När det blev dags för istrav på Höglandssjön selade han för "märren" och körde med släden de 4-5 milen till tävlingarna. Som förväntat vann hon sitt lopp och sedan körde dom hela vägen hem igen. Det sas inget om någon övernattning, men han kan omöjligt ha kört tur och retur plus tävling på en och samma dag. 
Prispokalen var i alla fall silverskålen som vi nu har i vår ägo.
Kul med historia tycker jag. =)

5 kommentarer:

  1. Höglandssjön Örnsköldsvik? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooh, det är ju typ där jag bor. Är det långt till dig? :)

      Radera
    2. Nja, jag skulle väl inte ta hästen, men med bil är det väl knappt en timmes resväg. =)

      Radera
  2. Livsviktigt med historia tycker jag!
    (Höglandssjön bodde jag nära ett år av mitt liv.)

    SvaraRadera