måndag 19 mars 2012

Saknad

I dag är det tre år sedan min vackra nordsvenska brukshäst Flisan (Lolita) dog av ett kolikanfall och jag saknar henne varje dag.


Jag köpte henne som ettåring från Rättvik och hade så stora planer och förhoppningar för henne, men fick bara förmånen att få rå om henne i två år. =(
Hon dog bara två dagar innan hon skulle åka till Hasse Sidbäck för inkörning.
Jag kände mig som världens uslaste människa och tog på mig skulden till kolikanfallet trots att veterinären intygade att det inte var något jag kunde ha gjort annorlunda.
Jag har inte vågat mig på att skaffa någon ny häst efter den upplevelsen för tänk om det händer igen.....


6 kommentarer:

  1. finfin häst! och trist såklart att den vart sjuk :(
    kram på dig

    SvaraRadera
  2. Åh, vad tråkigt. Tyvärr är ju det alltid en risk man får ta med djur. Men det kan ju lika gärna gå bra och du får ha nästa häst i typ 30 år. :)
    Kramar <3

    SvaraRadera
  3. Jättefin..hade själv en nordsvensk en gång i tiden.
    Håller med Helena i hennes kommentar =)
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Ja, hon var kanonduktig att transportera trots att hon bara var 1 år när vi hämtade henne.
    Vårt sto, Stjärna, som köptes från Orsa som 1-åring har också haft upprepade kolikanfall, dock inte de sista 3 åren. Troligtvis berodde hennes kolik på skadad/ärrad tarmvägg pga inälvsparasiter. Uppfödarna hade avmaskat enligt regelboken men släppt tillbaka i samma infekterade hage... Där har vi en stor fördel som har mycke marker och andra djurslag så vi kan växelbeta!

    SvaraRadera
  5. Åh vilken fin!
    Förstår att det var jobbigt för dej. :(
    Jag kan ingenting om hästar, men tycker att de är så fina och skulle gärna vilja ha en häst, framöver.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Åhnej vad tråkigt. Fruktansvärt att känna sig ha skulden.

    Jag hoppas och tror att du har modet att införskaffa dig en efterlängtad nordsvensk igen!
    Styrkekramar från Kussen

    SvaraRadera