lördag 9 juli 2011

En sån vecka!

I måndags åkte jag till Ström utanför Umeå för att förbereda hämtningen (och beskåda framstegen) av min nordsvensk som varit på "omskolning" i två månader. Jag fick även en snabbkurs i NH-hantering och lärde mig att om JAG betraktar honom som en stor hund blir jag bättre på att visa min auktoritet. Tydligen är jag en mes när det gäller att hantera hästar... Fniss! Sanningen svider?

I tisdags åkte jag tillsammans med man och två barn (som av den uppdämda energin, efter 1½ timmes bilfärd, upplevdes som minst det dubbla antalet) till Ström igen för att själv få prova på att sela och köra honom. Det gick över förväntan och efter lite mild övertalning gick han sedan även med på att lastas på hästransporten för att följa med oss hem igen.

I onsdags jobbade jag och på kvällen tömkörde jag, med STORA kliv för att hinna med, nordsvensken så att vi ska lära oss att samarbeta. Sedan tog jag en sväng med ponnyn och rockarden för att hon inte skulle känna sig bortglömd och övergiven.

I torsdags jobbade jag också och hade, skam att säga, träningsvärk i smalbenen efter tömkörningen dagen innan. På kvällen tog jag en, till att börja med nervös ridtur, men även den gick över förväntan och jag kom faktiskt hem välbehållen och lyckorusig. Senast jag red gick det inte lika bra....

I fredags jobbade jag igen och hade, förutom träningsvärk i smalbenen, även ont i baken och (kändes det som) skavsår på ett onämnbart ställe... Hrm.
Dala-Pälsfår
I dag, lördag, har jag varit på en inspirerande träff på http://www.backforsgard.se/ där vi pratat allmogefår och tittat på bl.a. Klövsjöfår, Dala-Pälsfår, Lappgetter,
Linderödssvin, Hedemorahöns, Blekingeankor och
Gotlandskaniner.

Vad jag INTE har gjort i någon större utsträckning den här veckan är diska, städa, tvätta och laga mat, men jag behöver å andra sidan inte oroa mig över att någon annan tar jobbet ifrån mig. Hihi!

1 kommentar:

  1. Wow! Du en mes bland hästar?! Jaja.. mycket ska man läsa :)
    Låter som du haft en underbart hektisk vecka i allafall.

    Kram/Kussen

    SvaraRadera