tisdag 4 december 2012

Redig oreda

Jag har tagit semester samtidigt som maken har sin ledigvecka för att vi ska kunna hjälpas åt att bringa ordning i kaoset som är vårt hem.
Jag förberedde honom i god tid om att han inte fick planera in något annat den här veckan eftersom jag behöver hjälp att bära möbler och diverse rat.
Jodå, det gick ju som vanligt.
I går var han och min gamle far ute på "jobb", i dag är det heldagskurs med efterföljande middag och på fredag måste vi till 1:ans skola 10 mil bort = heldag borta. Återstår i bästa fall onsdag-torsdag och här sitter jag nu i min ensamhet och bloggar bland banankartonger med "flyttgods".
Jamen vad är det som ska göras då? Jo, som bekant har vi lyckats knåpa ihop till 5 barn vilket i praktiken innebär att huset har blivit för litet och jag försöker göra bästa möjliga av situationen.
1:an har sedan tidigare fått flytta till minsta sovrummet, 2:an och 3:an har sovit nere i f.d. matrummet, 4:an och 5:an har oavsiktligt sovit inne hos oss eftersom dom inte vågar sova själva och ett sovrum uppe har fungerat  som gemensamt lekrum.
Nej, det har inte funkat utan alla leksaker har till slut hamnat på nedervåningen ändå.
Nu har 2:an blivit tonåring och dödligt less på 3:an som inte längre "spelar i samma liga". Jag har blivit dödligt less på alla leksaker som skramlar omkring och det faktum att jag oftast får ligga och trängas mellan 4:an och 5:an på nätterna. Visserligen stensäkert preventivmedel, men väldigt obekvämt.
Nu har jag planerat att flytta ner lekrummet till f.d. matrummet, 3:an och 4:an får dela på f.d. lekrummet, 2:an får husera själv i 4:ans och 5:ans f.d. obebodda sovrum och 5:an får sova i egen säng inne hos oss. Smart va?
Problemet är bara att det är jäkligt svårt att baxa sängar, garderober och bokhyllor upp och ner för trappan ensam, men å andra sidan har jag tydligen fullt upp med att torka hundspyor. 50-kgs hunden har satt i sig innehållet i komposthinken plus delar av en älgskalle som en "vänlig" person donerade till honom och nu ligger det spridda pölar med uäck där man minst anar det.
Tjingeling här händer ingenting!

5 kommentarer:

  1. Det kan inte hjälpas, med din beskrivning verkar familjelivet underbart!!!
    Det kan nog bli julfint och julfrid trots allt!

    SvaraRadera
  2. Nu förstår jag vad du menade och att du har lite att stå i! ;)
    /Mari

    SvaraRadera
  3. Kan i inte bara slänga ut ungarna i lagårn?! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vacker tanke...., men vart ska djuren bo då?

      Radera
    2. Då var det det förstås. Höloftet kan väl funka för ungarna så får djuren bo kvar. :)

      Radera