söndag 20 november 2011

Födelsedagar jag minns

När brorsan fyllde 20 hade vi FF hemma och han passade naturligtvis på att ha röjarfest med kompisarna. När dom drog vidare blev lillsyrran, d.v.s. jag, kvar hemma med all sanering av föräldrahem.

När jag fyllde 20 (för 3 evigheter sedan) bjöd min x-sambo och hans grabbgäng ut mig på middag. Efter maten blev jag bjuden på en Tom Collins, som jag då tyckte var bland det äckligaste jag druckit. Jag höll god min och pressade ner den med förhoppning om att det var den sista jag nånsin skulle behöva dricka. In kommer genast en ny! Den här gången klarade jag tydligen inte att hålla masken eftersom en uppmärksam person i sällskapet påpekade att "hon tycker nog inte om den".
Det blev en tidig kväll eftersom alla skulle hem och "sova".
Lagom tills jag själv snopet skulle krypa under täcket briserade den första acetylenbomben utanför huset och festen började om.
Dagen efter fick jag sanera efter grabbarna som haft efterfest, stekt pytt i panna och slagit sönder en burk cayennepeppar över spisen.

När brorsan fyllde 30 bjöd han in sina vänner på middag och undrade om jag och maken kunde komma tidigare eftersom han behövde "lite hjälp" att ställa i ordning innan.
Jag kom aldrig ut ur köket på hela kvällen eftersom han hade glömt berätta att det var jag som var köksansvarig.
Sanera dagen efter fick han dock göra själv.

När jag fyllde 30 var vi mitt uppe i flytt till större bostad och firande stod inte på "att göra" listan.

När jag fyllde 31 väntade jag vårt 3:e barn och fick lämpligt nog en whiskeyflaska av min man. Visserligen tycker jag om whiskey, men graviditet och ammande går inte ihop med starksprit.
Som tur var tog maken sitt ansvar och såg till att flaskan inte behövde stå och bli gammal. 

När jag fyllde 40 hade jag bestämt att jag skulle fira ordentligt och bjöd därför in mina vänner till öppet hus med buffé.
Jag lagade mat och bakade i flera dagar, bara för att få ringa och ställa in samma dag eftersom 4:an lämpligt nog blev magsjuk. Nej, han hade inte hunnit smaka av maten. ;)

I går fyllde jag år igen och firade med kaffe och lussebulle på sängen, närvara på ett årsmöte, utveckla huvudvärk, sova en timme med 5:an för att bota huvudvärk, kliva upp och börja med middagen, upptäcka att föräldrarna inte "orkade" vänta med uppvaktningen tills efter maten, då jag även skulle ha hunnit göra i ordning tårtan jag skulle bjuda på, utveckla ny huvudvärk, oplanerat hämta strandsatt make, fixa mycket försenad middag och slutligen omvandla den planerade Schwartzwaldtårtan till marängsviss i stället eftersom marängbottnarna "råkade" gå sönder.

I morgonbitti åker jag i väg på två dagars kurs (husmorsemester). =)

3 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott! :)

    SvaraRadera
  2. Vad snällt att min medverkan i 20-års firandet inte blev nämnd ;) Kramar i massor <3 Alltid lika roande och häpnandsväckande att läsa din fina blogg !!! AK4

    SvaraRadera
  3. ..men du vet väl att o-firade födelsedagar inte genererar högre ålder?? Så ät en bakelse på din husmorssemester för att fira din 24års dag! :D //Kusse2

    SvaraRadera